Biografie
Mira den Hartog
Geboren in 1977 te Warnsveld. Wonend en werkend in Utrecht stad.
Tijdens mijn opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht ben ik, na wat omzwervingen in aanraking gekomen met de grafiek. Een ambacht, die je dwingt de techniek, (materiaal)kennis en vaardigheid in de vingers te krijgen alvorens je de verbeelding kan laten spreken. Een klassieke benadering van de kunst, waarbij ik me thuis voel. In deze periode heb ik me bekwaamd in de droge naald techniek. Ik ben afgestudeerd met een serie minimalistische droge naald prenten.
Etsen
Na mijn afstuderen heb ik meteen een ets-pers aangeschaft en een extra kamer gehuurd in het huis waar ik woonde om daar een atelier van te maken. Gaandeweg ben ik de droge naald gaan combineren met de etstechniek, in twee kleurendruk. Met de droge naald (het vrouwenfiguur) als uitgangspunt, aangevuld met de etstechniek waarmee ik haar ‘leefwereld’ creëer. Daarbij laat ik vaak de plaat zo diep zuren dat er reliëf in het papier ontstaat.
Mijn prenten vertegenwoordigen ogenschijnlijk het verleden in de techniek, beeldtaal en onderwerp; het vrouwelijk naakt. Het heden is terug te vinden in het gegeven dat ik mezelf als voorbeeld gebruik. Een soort premature (ambachtelijke) selfies.
Kleding, bezittingen, zeker ook sociale media lijken meer en meer een middel om regie te krijgen over de identiteit die je met de buitenwereld wilt delen, los van de absolute realiteit ervan (als die al te bevatten is). Mijn prenten zijn uitingen van een zoektocht naar hoe de binnenwereld – het al dan niet reële zelfbeeld; je ongecensureerde gedachten wereld – zich verhoud tot de buitenwereld en andersom. Waar het individu staat t.o.v. de groep; de waarde van ‘jezelf zijn’ en onze behoefte aan acceptatie door de ander en de veiligheid van de groep.
Daarom heb ik de best spannende keuze gemaakt mezelf als voorbeeld te gebruiken en me ‘bloot’ te stellen aan de buitenwereld, die vertegenwoordigd wordt in de reacties op mijn werk.
Een interpretatie van mijn evenbeeld (uit het hoofd getekend) ontdaan van een gekozen identiteit – dus (meestal) naakt. Alleen en omgeven door associatief gekozen voorwerpen en/of vormen als leefwereld. Met als filter de vrije hand die ik als kunstenaar heb.
Daarnaast laat ik me sinds een paar jaar inspireren door wat ik door mijn microscoop zie aan structuren; alom vertegenwoordigd in onszelf en alles om ons heen. Een onontkoombaar gegeven en dus tijdloos.
Met het inzoomen ontdek je dat de structuren vaak terugkomen in wat je ziet bij het uitzoomen. Als dat zo is, ligt de werkelijkheid dan in het beginsel; de deeltjes waaruit alles is opgebouwd, in het overzicht van het geheel dus op afstand, of ligt die in het midden.
Mijn grote interesse in al dat menselijke kan ik tevens heel goed kwijt in de illustraties die ik maak. Gebaseerd op gebeurtenissen in het dagelijks leven, om zo herkenbare, typisch menselijke situaties in pentekeningen te verbeelden. Alsmede beeldende reacties op de actualiteit, die vaak draaien om sociale kwesties in onze samenleving.
Opleiding
1996-2000 Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, autonome kunsten
Exposities
* Realismebeurs Amsterdam 2006 en 2015
* Kunstmaand Ameland 2015
* Nieuwe Kunstmarkt Utrecht 2014
* Museum de Buitenplaats Eelde 2007
* Grafiek Nu 10, Singer museum Laren 2003
* KunstRai Amsterdam 2002
Galerieën waarmee ik gewerkt heb o.a.:
Galerie Petit, Amsterdam
Kunsthandel Juffermans Utrecht
De roos van Tudor Leeuwarden
Kunstzaal van Heijningen Den Haag
Grafiekwinkel Inkt Den Haag
Galerie Besselaar Utrecht
Mainstreet Art Gallery, Dordrecht
Winnaar BAS-grafiekprijs
Juryprijs 2014